Outsourcing Quality Assurance, 

Effectievere uitbesteding met een doelgerichte second opinion !!
Organisaties die een uitbestedings-
project beginnen, lopen al snel het risico het brede beeld te verliezen, doordat het traject in sneltrein-vaart doordendert. Tijd ontbreekt om kansen en valkuilen in te zien en af te handelen. In dat geval geeft een second opinion duidelijkheid en vervolgstappen.
 
Veel stijlen, veel valkuilen

Organisaties die een uitbestedingsproject beginnen, doen dit vaak:

  • zeer professioneel. Projectplan schrijven, externe adviseur erbij, stuurgroep inrichten en dan starten. Wordt snel topzwaar en intern gericht;

  • of pragmatisch: snel gestart met een leveranciersselectie en dan ontdekken dat met het eigen management en de business de afstemming tekortschiet. 

 

In beide gevallen zorgt het voor een uitbestedingsproject dat minder effectief is dan gewenst. Dat hoeft niet!

 

Een second opinion kan zorgen voor scherp inzicht en bijsturing waar nodig.

Interesse?

Is uw interesse gewekt omdat u zichzelf deze vragen kan stellen?

  • loopt mijn uitbestedingsproject wel zoals we hadden beoogd?

  • levert de externe sourcing adviseur wel alle beloofde toegevoegde waarde? 

  • Hebben we niet bepaalde inhoudelijke zaken even "te snel" gedaan?

 

In dat geval maak ik graag een nader kennismakingsgesprek met u. Als u hierin interesse heeft, vult u dan s.v.p. het onderstaande reactieformulier in? Ik neem zo snel mogelijk contact met u op.

Wat is dan een second opinion?

Binnen een uitbestedingsproject kan een second opinion op de volgende manieren worden ingezet:

  • een eenmalige korte "quick scan" van het lopende uitbestedingsproject

  • een voortdurende onafhankelijke "quality assurance rol" inbouwen in het project.

 
Invalshoeken en normenkaders

In beide gevallen wordt de second opinion ingevuld door aan de hand van specifieke invalshoeken en normenkaders een objectief beeld te geven van het onderzochte uitbestedingsproject:

  • Projectmanagement (Prince2, PM-BOK)

  • Uitbesteding (ISO 37500, Richtlijn Uitbesteding, ISPL)

  • Algemene richtlijnen (ISO 27001, NEN7510, ITIL, CobiT, ASL, BiSL)

  • Communicatie en awareness.

 
Typische bevindingen

Een second opinion levert vaak nuttige inzichten op over:

  • opzet en werking van de projectbesturing;

  • compleetheid van de RFI en RFP documenten;

  • besturing van de transitie en contract;

  • ingezette communicatiemiddelen.

Bericht ontvangen!